Herroepingsrecht van 365 dagen Herroepingsrecht van 365 dagen
Gratis retourneren Gratis retourneren
Verzendkosten vanaf 5 € Verzendkosten vanaf 5 €
Prijsgarantie Prijsgarantie
Trustpilot Trustpilot

Trainen met elastieken - veelzijdig en effectief

Een elastische band is een enorm veelzijdig en effectief trainingsmiddel. Met een elastische band kun je kracht, balans, coördinatie en uithoudingsvermogen trainen. U vindt ze in vele verschillende breedtes, sterktes en kleuren. Er is een goede mogelijkheid om uw training te variëren en de belasting geleidelijk op te voeren met elastieken, vanwege de verschillende sterktes. 

Zijdelingse trainingsmogelijkheden met elastieken

Dit hulpmiddel is een klein en praktisch stuk trainingsapparatuur met veel effecten. Het is een populair hulpmiddel voor thuistraining omdat het flexibel is om mee te trainen en uiterst praktisch en ruimtebesparend is. U kunt uw elastiek gemakkelijk meenemen voor onderweg, zodat u kunt trainen tijdens een pauze op het werk of op vakantie.

Hier volgen enkele van de voordelen van het gebruik van een elastische band voor training:

  • U kunt verschillende doelen trainen met het gereedschap
  • U kunt klassieke oefeningen uitdagender maken
  • Economisch en praktisch hulpmiddel

U kunt uw bestaande krachttrainingsprogramma of sport aanvullen met elastische training. Het unieke aan dit hulpmiddel is dat de weerstand van het elastiek uw spieren voortdurend uitdaagt, wat uiteindelijk een groter profijt van de workout betekent.

Er is geen eerdere trainingservaring nodig om met elastiek te beginnen. Het is een populaire en zachte manier om geleidelijk spierkracht in uw lichaam op te bouwen. Aangezien uw lichaam tijdens de training in vrije beweging is, kunt u met het toestel een grote Range Of Motion bereiken. Dit is een belangrijk element om maximaal voordeel te halen uit krachttraining.

Hier vindt u veel inspiratie voor training met elastiek en kunt u zich grondig laten begeleiden bij het kiezen van het model dat bij uw behoeften past.

Effectieve oefeningen met trainingselastiekjes

Op de markt van elastiekjes voor training vindt u verschillende versies, uitvoeringen en niet in de laatste plaats benamingen. De belangrijkste ontwerpen zijn elastiekjes, fitness elastiekjes en trainings elastiekjes met handvatten aan de uiteinden.

Alle edities geven u tal van workout variaties, zodat u een full body workout kunt doen, hetzij thuis of in de sportschool.

#1 Zijwaartse lift (armen en schouders)

Vouw het middelste deel van je elastiek tot een handdoek en ga met beide voeten op schouderbreedte van elkaar op het elastiek staan. Pak elk uiteinde van het elastiekje met één hand vast. Je zou al weerstand moeten voelen als je je armen in een hoek van 45 graden naar elke kant van je lichaam uitstrekt. Begin de beweging door beide armen naar je schouders op te heffen. Je ellebogen moeten lichtjes gebogen zijn.

Langzaam laat u uw armen weer zakken en herhaalt u de beweging.

Hef of trek uw handen niet hoger dan de lijn van uw schouders.

#2 Squat (training dijen en billen)

Stand op het midden van je elastiek, dat in een handdoek is gewikkeld (om zowel het elastiek als jezelf te beschermen). Houd een schouderbreedte afstand tussen je voeten.

Grijp elk uiteinde van je elastiek en wikkel de uiteinden om je hand tot je weerstand voelt als je rechtop staat met je knieën licht gebogen. Het elastiek moet achter uw armen en langs de zijkanten van uw lichaam lopen.

Start de klassieke squatbeweging door je kont goed naar achteren te duwen terwijl je geleidelijk je knieën meer en meer buigt. Het doel is om je dijen parallel aan de grond te houden, terwijl je een rechte houding op je rug houdt.

Voorkom dat uw knieën verder dan uw tenen reiken wanneer u in beweging naar beneden duwt.

#3 Roeien (armen, borst en schouders)

Plaats uzelf zittend op een middelzachte ondergrond met gestrekte benen (bijvoorbeeld een yogamat of oefenvloer). Laat het middelste stuk van het elastiek achter uw voeten uitstrekken (wikkel het elastiek in een handdoek om uw voeten en het elastiek te beschermen). U moet weerstand voelen wanneer u iets voorover leunt en de lengte dienovereenkomstig aanpassen. Laat de uiteinden van het elastiek vrij hangen.

Start de beweging door je ellebogen naar achteren te trekken in een roeiende beweging. Trek uw ellebogen zo ver mogelijk naar achteren totdat uw handen de zijkant van uw lichaam bereiken.

Tijdens de hele oefening zijn het je armen die moeten werken en de beweging moeten uitvoeren.

Voor mensen met rugklachten kan het helpen om je knieën extra te buigen en op te letten dat je niet naar achteren zwaait.

Elastische banden voor training geven u veel mogelijkheden

Hoewel elastiektraining vooral sportscholen in de jaren '80 kenmerkte, is het hulpmiddel vandaag de dag minstens zo effectief en populair.

Een van de redenen voor de blijvende populariteit van het gereedschap is de vele variaties die je met elastiek kunt maken.

Hoewel het voornaamste voordeel van oefeningen voor velen de toename van spierkracht is, krijg je een aantal belangrijke neveneffecten van oefeningen met elastieken. Wanneer je oefeningen doet met elastieken, concentreer je dan niet alleen op het krachtniveau. U moet zich evenzeer concentreren op uw evenwicht, want de apparatuur stelt hoge eisen aan uw stabiliteit. Dit element helpt om verschillende spieren, zowel grote als kleine, tegelijk te activeren.

Ondanks het feit dat je spieren met het elastiekje flink kunnen worden uitgedaagd, zorgt het hulpmiddel slechts voor een lichte belasting. Dit element draagt bij tot het feit dat de elastische band een veelgebruikt revalidatiemiddel is.

Elastieken kunnen u op weg helpen als u geblesseerd bent geweest en langzaam weer kracht moet opbouwen in een of meer spiergroepen.

Welke sterktes of hardheden zijn beschikbaar op de markt voor elastische banden?

Een elastische band wordt gekenmerkt door het feit dat het een lange band zonder handvat is, die in verschillende lengtes verkrijgbaar is. De klassieke lengte is ongeveer 150cm, maar u kunt versies tot 180cm vinden.

U vindt elastiekjes voor training met verschillende moeilijkheidsgraden. Als uitgangspunt, dit zijn de niveaus:

  • Level 0 (extra licht)
  • Level 1 (makkelijk)
  • Level 2 (gemiddeld)
  • Level 3 (moeilijk)

Deze moeilijkheidsgraden maken het ideaal voor u om de moeilijkheidsgraad van uw training voortdurend te kunnen verhogen. Met de vele niveaus kunt u gemakkelijk progressie in uw training creëren, waardoor het voor iedereen mogelijk is om te beginnen met trainen met elastische banden.

De elastiekjes zijn er in verschillende felle kleuren. U vindt er alles van geel en rood tot turkoois, roze en groen.

Kleuren zijn je voordeel en je hulp, want ze hebben een functie als je traint.

Naarmate u zich meer bewust wordt van de vele effecten die elastiekjes op u en uw training kunnen hebben, zult u uw voorraad van verschillende elastiekjes met verschillende moeilijkheidsgraden uitbreiden.

Je leert je elastiekjes visueel kennen door de vele kleuren. Dit maakt uw workouts nog effectiever, omdat u snel van de ene oefening naar de andere kunt overschakelen.

Afhankelijk van wat je op je lichaam traint, kan het nodig zijn om verschillende moeilijkheidsgraden beschikbaar te hebben.

Kies elastiekjes van hoge kwaliteit voor training

Er zijn veel verschillende fabrikanten van elastiekjes voor training. De belangrijkste fabrikanten op de markt zijn Aserve, cPro9, Abilica en Reebok. Deze merken zijn erkend voor het produceren van kwaliteitsapparatuur voor zowel particulieren als professionals.

Wanneer u producten van deze merken koopt, kunt u er zeker van zijn dat u hoge kwaliteit krijgt, wat zorgt voor een lange levensduur van uw trainingsapparatuur.

De Reebok en Abilica elastieken zijn bijzonder ideaal voor sportscholen, omdat ze zijn ontworpen in extra duurzaam en sterk materiaal. Hier zijn de kwaliteit en duurzaamheid afgestemd op de intensieve en frequente training die sportschoolapparatuur moet kunnen doorstaan.

Als u elastieken nodig hebt tegen bijzonder budgetvriendelijke prijzen voor thuistraining, zijn de producten van cPro 9 en Aserve goede keuzes.

  

Elastiekjes kunnen worden gekocht voor verschillende behoeften

Hier bij apuls vindt u een breed scala van verschillende elastieken voor training zowel in termen van ontwerp, moeilijkheidsgraad en niet in het minst productversies. Het moet voor al onze klanten mogelijk zijn om de meest functionele producten voor hun behoeften te vinden.

Daarom vindt u elastiekjes die per stuk worden verkocht. Dit is voor u, die thuis traint en veel verschillende moeilijkheidsgraden rond uw training wilt.

Als u een sportschool hebt en uw leden de beste trainingsomstandigheden wilt bieden, vindt u elastiek in meterlengtes en geleverd in een praktische doos. Dit product is ook geschikt voor hen die zelf willen experimenteren met verschillende lengtes elastiek.

Met andere woorden, er zijn genoeg opties voor u om producttypes te kiezen die passen bij uw behoeften en budget.

Wanneer u elastiekjes afzonderlijk koopt, koopt u een van de goedkoopste kwaliteitsartikelen die verkrijgbaar zijn. Het is een zeer goedkoop oefeningsapparaat dat veel krachtige en positieve effecten heeft.

Fitness elastiekjes voor chronische pijn preventie

Met een fitness-elastiek kunt u niet alleen spierkracht opbouwen en uw evenwicht verbeteren. U kunt ook blessures en pijn rond zowel spieren als gewrichten voorkomen.

Je kunt veel aan preventieve training doen om chronische pijn aan je lichaam in de toekomst te voorkomen. Dit geldt zowel voor degenen die al actief zijn in een sportschool als voor degenen die willen beginnen met het scheppen van voorwaarden voor een sterk lichaam dat nog jaren mee kan.

Trainen met fitness-elastieken is voor iedereen - mannen en vrouwen, jong en oud. Het is nooit te laat om met de uitrusting te beginnen trainen. U kunt significante effecten bereiken, ongeacht uw leeftijd en ongeacht uw fitnessniveau.

Als je niet veel tijd in je dag hebt, kan het elastiekje je beste vriend zijn. Hiermee kan 10 minuten gerichte lichaamsbeweging al voldoende zijn om blessures te voorkomen, bijvoorbeeld door te zittend werk achter de computer.

Het ontwerp van een fitness-elastiek is anders dan dat van het klassieke elastiek. Een fitnesselastiek is een doorlopende band die verkrijgbaar is in verschillende moeilijkheidsgraden en breedtes. U haalt het meeste uit uw workout door meerdere banden met verschillende moeilijkheidsgraden ter beschikking te hebben. Een fitness elastiek heeft dezelfde kwaliteiten en eigenschappen als het bekende elastiek.

Als je een beginner bent, kun je de volgende methode gebruiken om je training met elastieken te beginnen.

  1. Gebruik de lichtste elastiek gedurende de eerste 2 weken
  2. Het is tijd om van moeilijkheidsgraad te veranderen wanneer u een oefening moeiteloos kunt uitvoeren met ongeveer 20 correcte herhalingen
  3. Wanneer je je spieren voelt 'verzuren', is dat een teken dat je een oefening goed uitvoert
  4. Grote spieren zullen in het begin een natuurlijk teken zijn
  5. Tijdens de oefeningen mag u geen pijn voelen rond de gewrichten

Door deze aanpak kunt u uw lichaam het beste laten wennen aan de belasting en de krachtuitdagingen. En het gecontroleerde proces helpt je om je lichaam te leren kennen in relatie tot de trainingsvorm. Luisteren naar de signalen van je lichaam is essentieel voor preventieve doeleinden.

Een elastische band kan uw belangrijkste trainingsmiddel worden, zowel als het gaat om het bereiken van positieve resultaten met uw spierkracht op de korte termijn, als als wanneer het gaat om het voorkomen van blessures op de lange termijn.

Vind hier uw volgende opleidingselastiek at apuls

Bij Apuls vindt u altijd een groot en spannend aanbod high quality trainingselastieken. Ontdek vandaag nog onze verschillende modellen op deze site!