Herroepingsrecht van 365 dagen Herroepingsrecht van 365 dagen
Gratis retourneren Gratis retourneren
Verzendkosten vanaf 5 € Verzendkosten vanaf 5 €
Prijsgarantie Prijsgarantie
Trustpilot Trustpilot

Yoga - 5 typische fouten

Yoga is de eerste keer altijd een grote uitdaging, waarbij alle inspanningen worden besteed aan de kracht-, balans- en lenigheidsoefeningen. Maar alle oefening baart kunst en dat geldt ook voor yoga. Naarmate je meer vertrouwen krijgt in de oefeningen en de routine begint te wennen, moet je kijken naar eventuele kleine fouten. 100% perfectie wordt zelden bereikt in yoga, het doel is om voortdurend te verbeteren. Hieronder volgen typische yogafouten, waarvan u er wellicht enkele herkent?

Typische yoga fouten 

Wanneer je yoga beoefent zonder naar je fouten te kijken en zonder te proberen ze te corrigeren, zullen je vorm en je bewustzijn eronder lijden. Bovendien vermindert u uw voordeel en verhoogt u het risico op blessures. 

Als je denkt dat yoga echt moeilijk is en alleen voor lenige mensen, dan heb je het mis. Yoga is voor iedereen, en het is goed voor iedereen. Het is gewoon een kwestie van oefening en doorzettingsvermogen, hetzelfde kijken naar je fouten en ze corrigeren. 

Hier volgen de vijf meest typische yogafouten.

#1 Je houdt je adem in

Terugtrekken is een van de belangrijkste elementen van yoga. Hiermee wordt bedoeld dat u rustig en diep moet ademhalen terwijl u oefeningen doet. Bij inspannende oefeningen is men geneigd de adem in te houden of heel snel te ademen om door de oefeningen heen te komen. Je kunt meer verdragen als de spieren optimaal van zuurstof worden voorzien, door een rustige ademhaling.

Een goede diepe ademhaling doe je als volgt: concentreer je, haal diep adem door je neus, concentreer je op je ademhaling, vul je buik met lucht en laat het rustig uit je mond sijpelen terwijl je je longen helemaal leegmaakt.

#2 Je komt naar yoga, rechtstreeks van het diner

Als je yogales 's avonds is, eet dan een uur voor je training een lichte maaltijd met een goede verhouding eiwitten en koolhydraten. Je kunt je training verpesten als je direct vol van het eten komt. Sommige van de oefeningen zullen ronduit onaangenaam zijn om te doen en je lichaam zal energie besteden aan het verteren van het voedsel, waardoor je prestaties zullen verslechteren.

#3 Je vergelijkt jezelf met anderen

Er is altijd die ene persoon in de yogales die hypermobiele gewrichten lijkt te hebben, zonder een bot in zijn lichaam, die tegelijkertijd de oefeningen tot in de perfectie uitvoert. Het is moeilijk om jezelf niet met haar te vergelijken, want je wilt de oefeningen op dezelfde manier doen als zij, misschien zelfs beter...

Maar vergelijk jezelf niet met haar, je riskeert je motivatie te verliezen en yoga heeft geen competitie als doel, integendeel. Yoga gaat over het goed behandelen van je lichaam en geest afzonderlijk.

#4 Je pusht jezelf te hard

In deze tijden hoor je altijd dat een training goed is geweest, alleen als het daarna pijn doet. Deze manier van denken mag in geen geval worden overgebracht op yoga, want het is precies het tegenovergestelde. Yoga mag nooit pijn doen, en als dat toch gebeurt, stop dan onmiddellijk of je riskeert blessures en overbelaste spieren. Yoga gaat over luisteren naar je lichaam en je er bewust van zijn, evenals de signalen van je lichaam.

#5 Je bent op de verkeerde plaats

Yoga-oefeningen zijn in het begin erg ingewikkeld, dus het kan moeilijk zijn om te zien hoe de trainer de oefeningen uitvoert als je ver opzij of achterin zit.

In plaats daarvan, sta je op de tweede achterste rij in het midden. Dat zal de meest optimale ruimte in de kamer zijn.

Waarom yoga beoefenen? 

Er wordt veel gesproken over onze geestelijke gezondheid, en als dat een aandachtspunt voor je is, zoals het voor iedereen zou moeten zijn, is yoga een perfecte plek om te beginnen. Kortom, yoga is goed voor de geest. 

Hoewel dit fysieke oefeningen zijn waarbij je je lichaam gebruikt om in evenwicht te komen, is dat evenwicht gericht op de geest. Dit betekent bijvoorbeeld dat u kunt leren u beter te ontspannen en uw ademhaling onder controle te houden. Het kan ook betekenen dat je meer tot rust komt in jezelf. 

Dit komt omdat je in het juiste tempo in contact komt met je eigen lichaam. Het is ook een activiteit die eeuwenoud is juist omdat ze werkt, en dus wordt ze gebruikt door iedereen, van stresslijders die met zichzelf in contact willen komen tot professionele atleten die wat dingen in hun lichaam op een rijtje moeten krijgen.

Yoga maakt je ook sterker in vrijwel elke spier in je lichaam. Hoewel het misschien niet zo moeilijk lijkt, is het wel degelijk iets waarbij je je spieren traint. Ook al krijg je van yoga geen enorme spieren, je kunt wel heel nieuwe dingen doen met deze vorm van lichaamsbeweging. 

Combineer yoga met andere vormen van lichaamsbeweging

Yoga is goed te combineren met andere vormen van lichaamsbeweging en training. Bijvoorbeeld hardlopen, waarbij yoga je hardlopen juist versterkt, waarover je hier meer kunt lezen. Het kan ook krachttraining zijn, waarbij de kracht van uw spieren uw yoga-oefeningen zal versterken en versterken. 

In het algemeen kun je het beste yoga doen na het hardlopen of de krachttraining als je al je trainingen op dezelfde dag wilt doen. U kunt ook op sommige dagen hardlopen of krachttraining doen en op andere dagen yoga. Het zorgt ook voor een goede afwisseling en balans van hoe je de spieren in je lichaam gebruikt. 

Als je geïnteresseerd bent geraakt in yoga of misschien al yoga beoefent, hebben we een enorm aanbod van yoga materiaal - check it out.