Voedingssupplementen

Lees meer
Sorteer op:

Wat is een voedingssupplement?

Een voedingssupplement wordt gedefinieerd als een voedingsstof die een fysiologisch of nutritioneel effect heeft. Het gebruik van supplementen is bedoeld als aanvulling op uw dagelijkse voeding, zodat u optimaal profiteert van bijvoorbeeld lichaamsbeweging. Supplementen zijn er in vele vormen en variëteiten, maar vooral ook in vele kwaliteiten. Er zijn veel producten op de markt waarbij de kwaliteit in het gedrang komt. Soms doen voedingssupplementen van slechte kwaliteit het lichaam meer kwaad dan goed. Wij verkopen dan ook ALLEEN voedingssupplementen van topkwaliteit.  

Waarom supplementen?

Wanneer je traint, breek je de structuur van je spieren af. Daarna herstellen de spieren zich op natuurlijke wijze en zal de nieuwe spierstructuur nog sterker zijn dan de vorige. Het is belangrijk dat de spieren de nodige "bouwstenen" krijgen, zodat ze kunnen worden herbouwd tot iets beters. Als het lichaam niet over de nodige "bouwstenen" beschikt, zul je geen enkele versterking in je spierstructuur bereiken en zal je training voor niets zijn geweest.

De "bouwstenen" voor de opbouw van spieren zijn eiwitten. Als je je dieet niet 100% onder controle hebt en dus niet zeker weet of je genoeg eiwitten binnenkrijgt. Dan moet u aanvullen met een supplement om het maximale uit uw training te halen.

Het is niet alleen wanneer je aan krachttraining doet dat je je dieet moet aanvullen met voedingssupplementen. Als u actief sport, zoals hardlopen, fietsen of iets dergelijks, zijn er veel voordelen aan het aanvullen van uw voeding met een voedingssupplement.

Als u twijfelt over welk voedingssupplement u moet kiezen of hoe u het moet aanvullen met uw voeding, kunt u altijd contact met ons opnemen bij Apuls.dk. We hebben veel goede ideeën voor recepten enz. die we graag met u willen delen.

Voedingssupplementen zijn niet bedoeld om uw voeding te vervangen, maar om die aan te vullen met de extra voeding die u nodig hebt. Supplementen zijn er in vele vormen, maar ze hebben allemaal één ding gemeen: ze zijn bedoeld om een positief fysiologisch of nutritioneel effect te hebben.

Wat zijn voedingssupplementen?

Voedingssupplementen kunnen als veel dingen vermomd zijn, bijvoorbeeld als poeders, pillen, tabletten, oliën, vloeistoffen, enzovoort. Velen zijn van mening dat supplementen onnatuurlijk zijn voor het lichaam en dat je je vitaminen en mineralen alleen uit "echt voedsel" zou moeten halen. Bijna alle supplementen zijn echter ontwikkeld op basis van een "echt" voedingsmiddel, bijvoorbeeld in de vorm van rijst, ginsengwortel, koemelk, hennep, enzovoort. Als iemands supplementen zijn afgeleid van natuurlijk voedsel, hoeft men zich geen zorgen te maken dat de supplementen schadelijk zijn, zolang de juiste hoeveelheid wordt geconsumeerd. 

Werken voedingssupplementen überhaupt?

Er zijn helaas veel bedrijven die pure fraude verkopen op het gebied van voedingssupplementen, en u moet zich altijd goed inlezen over het product waarin u geïnteresseerd bent voordat u het koopt. Puur bedrog en bedrieglijke campagnes zijn alomtegenwoordig, met voorbeelden van snelle wonderdiëten en grotere borsten die niet noodzakelijk altijd voorkomen, ook al worden ze wel beschreven. Gelukkig zijn er ook veel goede, hoogwaardige supplementen, waarvan onderzoek en talloze studies hebben aangetoond dat ze werken. Bij apuls.dk bieden we alleen supplementen aan waarvan we weten dat ze werken. Er zijn supplementen voor veel verschillende behoeften, maar of u nu energie, gewichtstoename of snellere spiergroei nodig hebt, er zijn effectieve en gezondheidsbevorderende supplementen voor u.

Vitamines en mineralen in voedingssupplementen

Vitamines en mineralen zijn twee vitale elementen om ons gezond te houden. Ze zijn met elkaar verbonden en helpen elkaar. Vitaminen zijn betrokken bij veel van de vitale processen van het lichaam, terwijl mineralen vitaminen helpen te functioneren of zelf als essentiële bouwstenen van het lichaam fungeren. Het zenuwstelsel van het lichaam of de vochtbalans, bijvoorbeeld, zouden niet optimaal functioneren zonder vitaminen en mineralen. Vitamine- en mineralensupplementen kunnen van veel verschillende bronnen worden afgeleid; zo worden rozenbottels gebruikt om vitamine C aan te vullen.

Wie moet supplementen nemen?

Er zijn talloze verschillende redenen en doelen waarom mensen supplementen nemen. De Nationale Gezondheidsraad heeft veel voedingsrichtlijnen die geen supplementen inhouden, maar die zijn helaas erg generaliserend en alleen van toepassing op de gemiddelde Deen. Daarom is het advies misschien niet van toepassing op iemand die veel sport, moet aankomen, of misschien moeite heeft zich te concentreren. Een van de populairste redenen, zoals u weet, is natuurlijk om grotere spieren te krijgen, sterker te worden en de resultaten van uw training te verbeteren, maar het kan ook zijn als u wilt aankomen, een hoger energieniveau wilt hebben, uw hersteltijden wilt verkorten of complicaties in uw botten, hart of bloedstroom wilt voorkomen.

Er zijn verschillende supplementen die preventief werken tegen osteoporose, hart- en vaatziekten en problemen met de doorbloeding en de kwaliteit van het bloed. Het is altijd aan te bevelen dat mensen die krachttraining doen extra eiwitten binnenkrijgen, omdat dit een behoefte is van het lichaam na zware krachttraining. Dit kan echter moeilijk nauwkeurig te doen zijn en waarschijnlijk alleen met iemands "normale" voedingspatroon, wat de reden is waarom zoveel atleten gebruik maken van de vele verschillende soorten eiwitpoeders. Er wordt echter ook aanbevolen dat bijvoorbeeld veganisten vitamine B12-supplementen nemen, mensen met een donkere huid vitamine D-supplementen nemen en klein-etende ouderen multivitaminesupplementen nemen.

Krachttraining met supplementen

Voedingssupplementen hebben een grote vlucht genomen in de wereld van de krachttraining, en niet zonder goede reden. Het lichaam heeft extra voeding en meer eiwitten nodig tijdens de training, en daarom zijn eiwitpoeders bijzonder populair. Hier krijg je precies de juiste dosis proteïne, op precies het juiste moment. Uit onderzoek is zelfs gebleken dat je veel betere resultaten bij krachttraining krijgt als je eiwit direct na de training inneemt, in plaats van 's ochtends en 's avonds. Dit komt omdat het lichaam in deze periode veel ontvankelijker is voor deze voedingsstoffen. Het is echter moeilijk om uw avondmaaltijd mee te nemen naar de sportschool, en daarom nemen veel mensen hun toevlucht tot proteïneshakes en andere eiwitrijke producten.

Als je bij de eiwitten ook koolhydraten consumeert, optimaliseer je de opname een stuk. Eiwitpoeder is er in vele vormen, zoals wei-, wei-, rijst-, soja-, hennep- en rijsteiwit. Naast proteïnepoeder worden creatine en weight gainer vaak gebruikt bij krachttraining. Creatine helpt om je spieren sterker te maken, terwijl het tegelijkertijd de hersteltijd verkort. Creatine werkt een beetje als een energieopslagplaats die gedurende een korte periode voor activiteit kan worden gebruikt, en is daarom zeer goed voor krachttraining, maar minder goed voor langdurige cardiotraining. U moet zich er echter van bewust zijn dat creatine een waterbindende stof is en daarom tot gewichtstoename kan leiden als u het net bent gaan gebruiken. Weight gainer wordt gebruikt voor opzettelijke gewichtstoename. Je krijgt gewoonlijk 400 calorieën per 100 gram weight gainer, maar dit zijn geen lege calorieën, want je krijgt er ook 40 gram eiwit bovenop.

De meest populaire soorten voedingssupplementen

Naast de eerder genoemde populaire supplementen zoals proteïnepoeder, creatine en weight gainer, zijn er nog een aantal andere populaire supplementen op de markt. Cafeïne is een van de meest gebruikte energiesupplementen, omdat het een snelle energiestoot geeft wanneer je die nodig hebt. De meeste cafeïne wordt gewonnen uit de guaranaplant, en is verkrijgbaar in poeder-, pil- of tabletvorm. Ginseng is ook een populaire bron van energie. Ginseng is een Aziatische plant die bekend staat om zijn eigenschappen op het gebied van energieniveau, concentratie, welzijn en meer. Dit voedingssupplement is ook verkrijgbaar in verschillende vormen, zoals pillen, poeder of zelfs als een hele ginsengwortel. Een ander populair voedingssupplement zijn aminozuren. Bij de inname van eiwitten zal het lichaam de eiwitten afbreken tot aminozuren. Deze aminozuren worden door het lichaam getransporteerd en zorgen voor de opbouw van spieren en weefsel.

Een zeer populaire manier om aminozuren te consumeren is door BCAA-aminozuren te mengen in een verfrissend drankje. We mogen ook de visolie niet vergeten, die helpt het evenwicht tussen verzadigde en onverzadigde vetten te bewaren. Het is noodzakelijk voor de mens om beide binnen te krijgen, maar zonder supplementen hebben we de neiging om te veel verzadigde vetten en te weinig onverzadigde vetten binnen te krijgen, waardoor een ongezonde vetzuurbalans ontstaat. Dit onverzadigde vet kan eenvoudig worden verkregen via visoliecapsules. Visolie helpt ook bij krachttraining omdat het fungeert als smeermiddel voor de gewrichten.

Risico's van het nemen van voedingssupplementen

De meeste supplementen die tegenwoordig in Denemarken worden verkocht, hebben niet veel bijwerkingen als uw gezondheid normaal en stabiel is, maar het is altijd aan te bevelen ze met respect te gebruiken. U moet nooit meer innemen dan de aanbevolen dosis, hetzij op de verpakking, hetzij zoals geadviseerd door uw arts, hoewel het veel kan duren voordat u bijwerkingen ondervindt van hoge doses. Bovendien moet men zeer voorzichtig zijn met de interactie van voedingssupplementen met geneesmiddelen en andere medicijnen, aangezien supplementen geneesmiddelen een verhoogde of verlaagde werking kunnen geven, afhankelijk van wat men verwacht. Vraag het altijd aan uw arts of ga naar www.interaktionsdatabasen.dk als u twijfelt.

Geen must, maar een helpende hand

Het slikken van supplementen is zeker geen ultieme must, maar er zitten veel voordelen aan, zowel aan de praktische kant, maar ook wat betreft de veiligheid dat je precies de voedingsstoffen binnenkrijgt die je nodig hebt. Volgens netdoktor.dk, 56 f mannen in Denemarken supplementen slikken, terwijl dat percentage voor vrouwen op 64% ligt. De meeste sporters gebruiken tegenwoordig supplementen omdat het een helpende hand is op weg naar betere resultaten. Bijna alle topsporters gebruiken een of andere vorm van supplement, maar ook onder gewone trainingsliefhebbers wordt het steeds gebruikelijker. Of u nu uw training wilt optimaliseren of ervoor wilt zorgen dat u meer essentiële vitaminen binnenkrijgt, er is altijd wel een product dat aan uw behoeften voldoet. Zolang u ervoor zorgt dat u goed onderzochte producten gebruikt, kunt u de optimale combinatie van voedingsstoffen gemakkelijk op natuurlijke wijze binnenkrijgen met supplementen.