Herroepingsrecht van 365 dagen Herroepingsrecht van 365 dagen
Gratis retourneren Gratis retourneren
Verzendkosten vanaf 5 € Verzendkosten vanaf 5 €
Prijsgarantie Prijsgarantie
Trustpilot Trustpilot

15 leuke weetjes over fitness en training

Er bestaat geen twijfel over dat lichamelijk actief zijn goed is voor je gezondheid en deel moet uitmaken van je dagelijkse routine. Maar heb je trainingsmotivatie nodig? Dan heb je geluk, want hier geven we je 15 leuke weetjes over lichaamsbeweging die je zeker zullen inspireren. Misschien zullen sommigen van hen u ook verrassen? 

#1 - Mensen die niet regelmatig sporten kunnen tot 80 verliezen van hun spierkracht tegen de leeftijd van 65.

Wat een schande om oud te zijn en niet meer te kunnen wandelen, voor jezelf te zorgen of de gewone dagelijkse dingen te doen omdat je te zwak bent. Maar gelukkig kan regelmatige lichaamsbeweging daar verandering in brengen! 

#2 - Regelmatige lichaamsbeweging helpt de bloeddruk en het cholesterolgehalte te verlagen. De twee belangrijkste risicofactoren voor hartziekten.

Veel mensen krijgen tijdens hun leven met een hartaandoening te maken, en hartaandoeningen zijn een van de meest voorkomende doodsoorzaken in Denemarken. Het risico op hartziekten neemt toe met de leeftijd. Met lichaamsbeweging kunt u dit risico laag houden. Dat is een goede reden, nietwaar?  

#3 - Lichaamsbeweging houdt je metabolisme op peil, zelfs na de training, en helpt je meer calorieën te verbranden, zelfs in rust.

Als je op gewicht wilt blijven, of misschien gewicht wilt verliezen, moet je calorieën verbranden! En wie wil er nou geen calorieën verbranden terwijl hij op de bank ligt? Maar je moet van lichaamsbeweging een prioriteit maken. 

#4 - De gemiddelde persoon loopt ongeveer 7.500 stappen per dag. Als u zich aan het gemiddelde aantal stappen houdt en 80 jaar oud wordt, zult u in uw leven ongeveer 177.000 km lopen.

Dit is vrij flagrant... en in feite wordt aanbevolen dat 10.000 stappen iemands basisbeweging elke dag zou moeten zijn... Bedenk eens hoeveel stappen dat in iemands leven zullen zijn? 

#5 - Je gebruikt 200 spieren om één stap vooruit te zetten.

Het lichaam is verbazingwekkend, nietwaar? We moeten niet vergeten dankbaar te zijn voor ons lichaam en wat ons lichaam ons toestaat te doen. Daarom kunnen we iets terugdoen voor ons lichaam door regelmatig te bewegen. Hierdoor kan ons lichaam blijven functioneren. 

#6 - De druk op je voeten is gelijk aan ongeveer 3-4 keer je lichaamsgewicht bij elke stap tijdens het hardlopen.

Lopen is voor velen een favoriete vorm van lichaamsbeweging, maar het is ook zwaar voor zowel voeten als knieën. Dit betekent niet dat u moet stoppen met hardlopen, maar het is duidelijk een voordeel om hardlopen te combineren met andere vormen van lichaamsbeweging die zachter zijn.

#7 - Je hart is de hardst werkende spier in je lichaam. Hij slaat ongeveer 100.000 keer per dag en pompt bijna 7.600 liter bloed.

Dit laat zien hoe belangrijk het hart is, en met lichaamsbeweging kun je het hart versterken, zodat het efficiënt blijft. 

#8 - Tijdens lichamelijke activiteit ademt u meer om het zuurstofgehalte in uw bloed op peil te houden.

Geschaam je dus niet over puffen en hijgen tijdens het sporten - dat is heel normaal! 

#9 - De knie is het grootste en meest complexe gewricht in uw lichaam, waardoor het de meeste kans heeft om geblesseerd te raken.

Zorg goed voor je knieën! Varieer uw training en maak u vertrouwd met technieken voordat u zware gewichten tilt. 

#10 - In tegenstelling tot mensen die verschillende vormen van lichaamsbeweging gebruiken, lopen mensen die dagelijks dezelfde vorm van lichaamsbeweging doen meer kans om geblesseerd te raken.

Daarom is het een goed idee om cardio te combineren met bijvoorbeeld krachttraining, waarbij verschillende spiergroepen gelijkelijk worden gebruikt. 

#11 - Als u tijdens het sporten niet een paar woorden kunt zeggen zonder naar adem te happen, traint u misschien te intensief.

Je moet jezelf pushen en je hartslag omhoog krijgen, maar je kunt ook te intensief trainen en dat kan leiden tot blessures en algemeen ongemak. 

#12 - Cardio-oefeningen helpen bij het aanmaken van nieuwe hersencellen. Dit verbetert de hersenactiviteit.

Nu moet je niet denken dat hoge hersenactiviteit gelijk staat aan slim zijn.

#13 - 0,5 kg spieren verbrandt drie keer meer calorieën dan 0,5 kg vet.

Dit betekent dat als je wilt afvallen, je je ook moet richten op het opbouwen van spiermassa. 

#14 - Als u moeite heeft om in slaap te komen of te blijven, is lichaamsbeweging uw antwoord. Oefening helpt je hoofd leeg te maken en helpt je te ontspannen.

Slapen is echt belangrijk, zowel voor het lichaam als voor de ziel. Een goede nachtrust draagt ertoe bij dat u goed functioneert in uw dagelijks leven. 

#15 - Lichaamsbeweging kan je helpen je geest te ontspannen en je lichaam te verjongen. Lichaamsbeweging geeft je een goed gevoel en versterkt je zelfvertrouwen.

Uitoefenen betekent iets goeds doen voor jezelf. Het is gezond, u kunt afvallen en u kunt een mooier lichaam en een betere houding krijgen. Lichaamsbeweging kan voor sommigen ook therapeutisch zijn. 

Het belangrijkste is dat je een vorm en routine vindt die voor jou het beste werkt, of dat nu thuis is of in de sportschool. De juiste training kan u de resultaten geven waarnaar u op zoek bent, en u zult de verbeteringen gegarandeerd zien en voelen.