Herroepingsrecht van 365 dagen Herroepingsrecht van 365 dagen
Gratis retourneren Gratis retourneren
Verzendkosten vanaf 5 € Verzendkosten vanaf 5 €
Prijsgarantie Prijsgarantie
Trustpilot Trustpilot

Leg Press - Leg Press

Deze oefening is een basisoefening waarbij het hele onderlichaam betrokken is. De voornaamste spieren die bij deze oefening worden aangespannen zijn de quadriceps (voorvoet) en de billen.

Leg press gids - Leg press:

  1. Zit in de machine met uw rug tegen de rugleuning 
  2. Plaats de voeten met ongeveer schouderbreedte afstand 
  3. Laat de aanslaghendel los om de machine gebruiksklaar te maken (als ze op uw machine zitten) 
  4. Adem in en buig uw benen zo ver mogelijk, waarbij u de afstand tussen uw voeten gedurende de hele oefening gelijk houdt
  5. Keer terug naar het beginpunt en adem uit terwijl je de oefening afmaakt
  6. Herhaal de oefening

Voorzichtig met leg press: Als u zware gewichten gebruikt, moet u voorzichtig zijn, want u kunt een verplaatsing van het sacroiliacale gewricht (gewricht in het bekken) veroorzaken, met pijn en bewegingsbeperking als gevolg. Zorg er echter voor dat u tijdens de oefening uw zitvlak in de bank houdt en voorkom dat u uw ruggengraat buigt.

Een typische beginnersfout bij het beendrukken is dat de hielen in de voetplaat omhoog komen, gewoon door een gebrek aan mobiliteit van de enkels, of omdat je je voeten te ver naar achteren op de plaat hebt geplaatst. Als je je hielen optilt bij het been drukken, overbelast je je knieën. Dus zorg ervoor dat je voeten stevig op de voetplaat staan. Als u nog steeds merkt dat uw hielen van de voetplaat komen, moet u werken aan uw enkelmobiliteit, of uw voeten verder naar voren op de plaat plaatsen.

Wetenswaardigheden over Leg Press: Als u rugklachten heeft, kunt u ervoor kiezen deze oefening te doen in plaats van de squat. 

Goede raad voor Leg Press: U kunt bij deze oefening variëren welke spier u vooral wilt benadrukken. 

Als u uw voeten hoog op de voetplaat plaatst - zet u gewicht op de zitspieren en de achterkant van de dij

Plaats uw voeten op de bodem van de voetplaat - Zet gewicht op de quadriceps (voorvoet)

Plaats uw voeten op ruime afstand van elkaar op de voetplaat - Leg de nadruk op de adductorgroep (binnenkant dij)

Plaats je voeten dicht bij elkaar op de voetplaat - je zet gewicht op de quadriceps

Deze oefening is zowel een been als kont oefening.